I mars starter vi etablererkurs i ditt område.
Ønsker du å høre mer om hva etablereropplæringen innebærer?
Da bør du bli med på informasjonskveld!
Vi gjennomfører 3 møter, fordelt på kommuner:
Nordre og Søndre Land: 23 februar kl.18:00 – 19:00
Gjøvik, Østre og Vestre Toten: 23 februar kl.19:30 – 20:30
Hadeland: 24 februar kl.18:00 – 19:00
Informasjonsmøtene gjennomføres via Teams.
Send en epost til lene@landsbyen-nh.no for å få link til møte, eller
Brenner du for en idé og ønsker innspill på hvordan du kan utvikle den videre?
Går du med tanker om å starte egen bedrift, men lurer på hvor du skal begynne?logo landsbyen næringshageHar du bestemt deg for å satse og ønsker gode støttespillere på veien?På informasjonsmøte får du høre mer om hva vårt etablererkurs inneholder,
og det blir anledning til å stille spørsmål.
Her deltar Landsbyen Næringshage, Total Innovation og din næringsrådgiver.
Det er gratis å delta på informasjonsmøte, og møtet varer i ca 1 time.
Har du spørsmål i forkant av møtet kan du ta kontakt med
Lene på telefon 48 10 99 18, eller epost lene@landsbyen-nh.no

 

Litt om etablererkurs:

Kurset er basert på et «flipped clasroom»-konsept.
Som deltager får du tilgang på en webplattform hvor det ligger ulike oppgaver som skal
gjennomføres før og mellom samlingene. Disse oppgavene vil tilslutt utgjøre din egen forretningsplan!

TEMA PÅ KURSET:

  • Hvor mye må jeg selge for før ideen min blir lønnsom?
  • Hva er riktig pris og hvordan gjør jeg salget?
  • Hvordan presenteres det jeg skal selge?
  • Hvordan få mine første kunder og hva er viktig for disse?
  • Hvem blir mine viktigste støttespillere og samarbeidspartnere?
  • Hvordan stifter jeg selskapet og hvordan drifte innenfor dagens regelverk?
  • Hvordan holder jeg orden på økonomi og regnskap?

GJENNOM KURSET BYGGER DU:

  • Et nettverk av medgründere og gode støttespillere
  • Trygghet på veien videre
  • Et utkast til din forretningsplan
  • Din første forretnings-pitch

Kurset vil bli kjørt digitalt eller i en kombinasjon av digitalt/fysisk ut fra gjeldende smittevernregler.
Mer info kommer nærmere oppstart.

 

våtromskurs
våtromskurs
Våtromskurs gjennomføres digitalt 15-17 februar.
8 timer teori fordelt på 4 økter. Øktene går fra 17:00 til 19:00 disse kveldene.
Påmelding til våtromskurs snarest!  (SENEST 7 februar)
MELD DEG PÅAlle kursdeltagere må ha bestilt våtromsnormen (BVN) og fått tildelt brukernavn og passord før kursstart.

Våtromskurs koster kr.5000,- pr. deltager og inkluderer:
– 4 økter teori av 2 timer
– Tilgang til læringsportal for trening frem til eksamen
– Eksamensavgift
Kostnad for BVN kommer i tillegg.
Dato for eksamen fastsettes sammen med deltakerne ( hjemmebasert).
Målbedrifter får rabatt på kursprisen.
Send epost til lene@landsbyen-nh.no for påmelding.
Kursholder er Cato Holm i SMB Utvikling AS.
Våtromskurs er for kurs deg som skal utføre arbeid i våtrom.
Har du spørsmål vedrørende kurset, eller har din bedrift behov for andre typer kurs
så ta kontakt med Lene i Næringshagen på epost: lene@landsbyen-nh.no eller telefon 48 10 99 18.
Vi arrangerer de fleste type kurs, etterspurt av næringslivet.
Kursene kan holdes internt i bedrift eller åpent for alle.
Nå tilbys også flere typer kurs digitalt. Ta kontakt om dette er noe du vil høre mer om.
Vi har etterspørsel på truck og stillas – og dette vil bli satt opp så snart smittevernreglene tillater det.
Våre kurslokaler er i Landsbyen Næringshage på Dokka i Nordre Land og på Kapp Næringshage i Østre Toten.

 

Vi ønsker Tea Fallingen Opkvitne  velkommen som bedriftsrådgiver
i teamet vårt her i Landsbyen Næringshage.
Tea har en bachelorgrad i økonomi og ledelse fra NTNU Gjøvik,
og en Mastergrad i innovasjon med fordypning i ledelse og
organisasjon fra Høgskolen i Innlandet Lillehammer!

Tea er positiv, målbevisst og strukturert, og har erfaring innen kundebehandling og salg i butikk.

Hun  skal blant annet jobbe med målbedrifter og enkelte prosjekter utover våren.

Ta gjerne kontakt om du ønsker en prat med Tea Fallingen Opkvitne
eller noen av oss andre i næringshagen.
Tea kan du treffe på telefon: 90 02 61 75 eller ved å sende en e-post til tea@landsbyen-nh.no

frokostmøte

Se sendingen vår!

 

frokostmøte

 

Velkommen til live bedriftsfrokost torsdag 10 desember kl. 08:30 
Pga smittevern vil bedriftsfrokosten gjennomføres som direktesending
på Næringshagens facebookside.

Agenda: 

Arbeidslivssenteret

Dag Siem Pettersen vil fortelle om oppfølgingsplan
for sykmeldte, et godt verktøy i oppfølgingssamtalen.

Etablereropplæring

Landsbyen Næringshage skal i samarbeid med 7 andre næringshager og
inkubatorer gjennomføre etablereropplæring i Innlandet.
Daglig leder Arne Erik Fønhus informerer om ordningen.

Nye bedrifter i næringshagen
To nye bedrifter vil presentere seg og sine tjenester.
Næringshagen samarbeider tett med flere av våre leietagere
og målbedrifter. Følg med på frokostmøte for å høre hvordan vi samarbeider –
og hvordan din bedrift kan benytte seg av dette.

Påmelding via arrangementet på vår facebookside.

Næringshagen arrangerer live bedriftsfrokost nå i corona-pandemien.
Vi håper du som ser på deltar aktivt ved å stille spørsmål underveis.
Har du innspill til temaer og foredragsholdere på senere bedriftsfrokoster
så hører vi gjerne fra deg.
Ta da kontakt med Lene

Hva er bedriftsfrokost?
Bedriftsfrokost er en uformell møteplass for lokale bedrifter og offentlig sektor.
Målet er å skape en arena for å bygge nettverk, få økt kunnskap og stimulere til samarbeid.
Her kan man gi råd, komme med forslag om tiltak, diskutere lokale saker og påvirke myndigheter.

Det er også mulig å presentere sin egen bedrift eller sitt prosjekt.
Temaene vi tar opp skal være matnyttige for bedrifter. Også her er vi åpne for innspill.

Grunderakademiet

Nå blir det etablereropplæring i Innlandet!

Åtte Siva-partnere gikk sammen om å levere et tilbud da Innlandet Fylkeskommune
lyste ut anbudskonkurranse på etablereropplæring.
Det ble en knallsterk allianse, som til slutt nådde helt opp i konkurransen.

anbudsvinnere

Fra venstre, Hilde Tveiten Døvre, daglig leder Valdres Næringshage Arne Erik Fønhus, daglig leder Landsbyen Næringshage Tone Ranheim, prosjektleder Valdres Næringshage Karianne Borchgrevink, forretningsutvikler Valdres Næringshage.

Anbudet ble gitt til disse 8 Siva-partnerne:

  • Valdres Næringshage (prosjektleder)
  • Landsbyen Næringshage
  • Skåppå
  • Total Innovation
  • Sør-Østerdal Næringshage
  • Sør-Hedmark Næringshage
  • Klosser
  • Rørosregionen Næringshage

Oppdraget fra fylkeskommunen omfatter 36 etablererkurs, 18 tilleggskurs for innvandrere og
deltakelse på inntil 40 gründerarrangementer over hele Innlandet de neste to årene.
Vi i Landsbyen går nå i gang med oppsett av kurs i Gjøvikregionen og Hadeland.
Går du med planer om å etablere egen bedrift – eller har du startet ny bedrift siste året?
Da håper vi du blir med på kurs! Ta kontakt med Arne Erik eller Lene i næringshagen for mer informasjon.

Les hele artikkelen fra SIVA

Etablereropplæringen fordeles over 7 kveldssamlinger eller 4 dagssamlinger.
Deltagerne får tilgang til en egen digital plattform hvor hver enkelt arbeider med sin
bedriftsplan.
Etter endt opplæring vil alle deltagere ha en egen forretningsplan, og et godt nettverk å samarbeide med.
SIVA-partnerne samarbeider tett om gjennomføringen av etablereropplæring, og vil sørge for gode foredragsholdere i de ulike
temaene som gjennomgås.

Velkommen på etablereropplæring!

Bedriftsfrokost

14 oktober kl.08:30 inviterer vi til digital bedriftsfrokost i Landsbyen Næringshage.

Bedriftsfrokosten vil bli sendt over teams, og DU kan delta via denne linken:
Bli med i Microsoft Teams-møte

    AGENDA

08:30 – 08:45 gir vi bistand til de som måtte trenge hjelp for å delta på møte.
Ta kontakt med Eirik på tlf: 93240040 eller Lene på tlf: 48109918 om du har spørsmål.

Gjerdalen Data as

Daglig leder Eirik Gjerdalen vil snakke om vår nye digitale hverdag – erfaringer så langt.

Nav Nordre Land

Åse Gjefle er næringslivskontakt i NAV Nordre Land og vil blant annet  informere om portalen Arbeidsplassen.no

Siste nytt

I Landsbyen Næringshage finner du  nå over 20 forskjellige bedrifter, i ulike bransjer.
På dagens frokost får du bli kjent med flere av dem.
Det blir også info om ulike kurs og tjenester fra Næringshagen.

 

Næringshagen arrangerer digital bedriftsfrokost nå i corona-pandemien.
Vi håper du som ser på deltar aktivt ved å stille spørsmål underveis.
Har du innspill til temaer og foredragsholdere på senere bedriftsfrokoster
så hører vi gjerne fra deg.
Ta da kontakt med Lene

Hva er bedriftsfrokost?
Bedriftsfrokost er en uformell møteplass for lokale bedrifter og offentlig sektor.
Målet er å skape en arena for å bygge nettverk, få økt kunnskap og stimulere til samarbeid.
Her kan man gi råd, komme med forslag om tiltak, diskutere lokale saker og påvirke myndigheter etc

Det er også mulig å presentere sin egen bedrift eller sitt prosjekt.
Temaene vi tar opp skal være matnyttige for bedrifter. Også her er vi åpne for innspill.

Befaring Hovlitunet

Velkommen til befaring og informasjon om nye  Hovlitunet omsorgssenter i Søndre Land kommune

Den 22. september 2020 kl.10:00 inviterer vi eiendomsutviklere, små og mellomstore bedrifter i byggenæringen,
byggmestere og underentreprenører til befaring og informasjon om bærekraftige bygg i tre.
Målsettingen er å øke kompetansen på bærekraftig byggeri for offentlige og private byggherrer,
samt flere bygg med fokus på miljø, klima, innovasjon og økonomi i samarbeid med næringslivet.

Interreg prosjektet The Bioeconomy Region sammen med Landsbyen Næringshage er arrangør.
Spre gjerne invitasjonen til andre i ditt nettverk.

 

Gratis deltakelse.
Pga smittevern har vi kun plass til 10 deltagere på befaringen.
Påmelding innen 19.09.2020 til:
Lene Nordby Selnes, tlf: 48109918,  e-post: lene@landsbyen-nh.no

Ved stor interesse vil det settes opp en ekstra dag til for befaring.

                                   

                                             AGENDA

Hovlitunet inneholder til sammen 90 plasser fordelt på 40 institusjonsplasser og 50 boliger med heldøgns omsorg.
Boligene er fordelt på bogrupper à 8 eller 9 beboere, hvorav egne bogrupper er tiltenkt demente.
I tillegg til boligene vil bygget huse dagtilbud for eldre, lokaler for ergo-/ fysio- /frisklivsavdelingen,
hjemmebaserte tjenester og tildelingskontor.

Befaring og informasjon  v/ Geir Thune og representant fra entreprenører Consto AS

Møtet er en del av interreg Bioeconomy Region programmet for næringslivet.

 

Invitasjonen ligger også på Landsbyen Næringshage sin facebookside. 

logo landsbyen næringshage

                                                               Nyhetsbrev fra Næringshagen

Landsbyen Næringshage har som alle andre hatt en unormal og krevende start på året.
I mars flyttet vi alle sammen inn på hjemmekontor, og måtte kommunisere over telefon
og internett. Alle kurs og arrangementer måtte avlyses, og vi måtte finne nye måter å jobbe på.
Vi fikk økt tilskudd fra fylkeskommunen, og oppdrag om å gi gratis bistand til bedrifter
som ble rammet av corona-pandemien.
Vi skulle også ha oversikt over alle de ulike støtteordningene som ble utlyst i forbindelse
med pandemien. Vi har med andre ord ikke vært arbeidsledige!

Det er imponerende å se hvordan mange bedrifter har funnet nye løsninger i denne perioden.
Mange har hatt store utfordringer, men likevel funnet lyspunkt som har gjort at bedriften har klart seg gjennom krisen.
I mai flyttet vi tilbake i Næringshagen, og hverdagen har så smått begynt med fysiske møter.
Vi har startet opp igjen med kurs, og har nå gjennomført ett varme arbeider kurs på Kapp.
Flere av leietagerne våre har vendt tilbake på kontoret og vi har til og med fått noen
nye bedrifter på huset! Det er i dag 16 bedrifter som leier kontor hos oss, og vi har blitt et
hus med mye kompetanse og godt samarbeid. Vi har 4 ledige, innflytningsklare kontorer som kan leies ut.
Bare ta kontakt med oss om du ønsker å bli en del av vårt gode miljø.

 Bistand til reduserte priser

Næringshagen fikk som sagt mulighet til å gi gratis bistand til bedrifter rammet av
corona-pandemien. Denne ordningen har veldig mange benyttet seg av – og vi
har til nå bistått bedrifter med ulike tjenester for 1,6 millioner kroner.
Hvis vi ikke får tilført mer midler fra Fylkeskommunene eller SIVA tar dessverre
også våre midler slutt en gang, og etter sommerferien må vi derfor gå
tilbake til våre ordinære ordninger. For våre målbedrifter betyr dette at dere
fremdeles kan få inntil 75% rabatt på våre tjenester, men vi kan ikke lenger gi
100% rabatt.

Vil til slutt oppfordre alle til å følge Landsbyen Næringshage på Facebook.
Her legger vi ut informasjon om kurs, seminarer og ting som skjer.
Har din bedrift tanker om utvikling, endringer, kurs og lignende så hører vi gjerne
fra deg. Vi kan ikke alt vi som jobber i Næringshagen, men vi har et landsomfattende nettverk
med ulik kompetanse som vi kan benytte for å bistå din bedrift med ditt prosjekt.

Vi ønsker dere med dette en riktig god sommer, og ser frem til et godt samarbeid til høsten!

Vi har nå 3 innflyttningsklare kontorer ledige for nye leietagere!
Vil du bli en del av vårt miljø så ta kontakt med Lene i Næringshagen.

Vi har både kontorer, kurslokaler og møterom.

  • Ønsker du moderne og trivelige lokaler med gode fasiliteter?
  • Kan du tenke deg kontor i et fellesskap med andre bedrifter?
  • Vil du bli en del av et faglig, sosialt og utviklingsorientert miljø?
  • Ønsker du bistand med utvikling av din bedrift, eller din etablering?

Da er Næringshagen stedet for deg. Vi er i dag 19 bedrifter på huset, og har nå plass til flere.
Våre ledige kontorer er ferdig møblert. Vi har også moderne møterom og kurslokaler i forskjellige størrelser.
For våre leietagere er bruk av disse rommene inkludert i leieavtalen.
Vi har felles lunsj hver dag i vår kantine, så her er man aldri ensom!

Som leietager blir du registrert som målbedrift eller medlemsbedrift i Næringshagen, og kan benytte deg av våre
tjenester, kurs og arrangementer til rabatterte priser.
Vi har gunstige startpakker for nyetablerere, og konkurransedyktige priser for etablerte bedrifter.
Er du under utdanning og trenger studieplass prøver vi å bistå med rimelig lokale.
Våre leietagere markedsføres i Næringshagens kanaler, og blir en del av vårt landsdekkende nettverk.

Velkommen skal du være!

 

logo landsbyen næringshage

Siste nytt fra Landsbyen Næringshage.

Her kommer litt informasjon fra oss i Næringshagen.
Vi håper det går bra med dere, og minner om at det er bare å ta kontakt med oss om
det er noe vi kan bidra med.

Søkeportalen for kontantstøtte er nå åpen for både bedrifter som
ble pålagt stengt av staten– og andre.
Det kreves en del regnskapstall i denne søkeprosessen, og vi anbefaler derfor
å ta kontakt med egen regnskapsfører når du skal søke.
Søknaden finner du her: https://kompensasjonsordning.no/
På slutten av året så må kompensasjonen godkjennes av aut.regnskapsfører eller revisor, så vi anbefaler alle å søke i samråd med egen regnskapsfører med en gang så slipper man en runde til jul når regnskapsfører/ revisor skal signere.

For dere som har måttet avlyse arrangementer finnes en egen søkeportal her:
https://lottstift.no/nb/krisepakken-for-korona-avlyste-stengte-og-utsatte-arrangement/slik-soker-du/
Også i denne søknadsprosessen anbefaler vi å ta kontakt med egen regnskapsfører.

Vi registrerer at mange bedrifter vil falle utenfor disse ordningene.
Hvis dette gjelder deg, og du har behov for noen å snakke med så ta kontakt.
Vi gir fremdeles kostnadsfri bistand til alle som er berørt av pandemien, og vi kan gjerne være med
å drøfte ulike løsninger og tiltak for din bedrift.

Det tilbys nå støtte til kompetansehevende tiltak internt i bedrifter.
Bedriften kan få dekket inntil 80 % av kostnadene
Næringshagen vil undersøke muligheter for nettbasert undervisning med våre kursleverandører,
og kommer tilbake med en oversikt over mulige kurs etter hvert.
Gi oss gjerne beskjed om hvilke kursbehov dere har!

Innovasjon Norge har også kommet med noen ekstraprogrammer som kan være aktuelle i denne situasjonen.
Spesielt peker vi på Ekstraordinært innovasjonstilskudd som kan søkes for bedrifter som nå har anledning til å
drive utviklingsarbeid under krisen.

Vi i Næringshagen prøver å innhente all nødvendig informasjon om muligheter for støtte i denne vanskelige tiden.
Det kommer stadig nye tiltak, og flere kan ha muligheter for å få hjelp i ulike instanser.
Lurer du på om dette kan gjelde deg så ta kontakt.

Vi hører gjerne fra deg om det er noe vi kan bidra med.
Kontakt oss via telefon eller email. Vår kontaktinformasjon finner du her.